Under the motto “Chamber music with joy” (General Anzeiger Bonn) members of the Eldering Ensemble have been hailed to critical and popular acclaim by audiences and critics alike. Named after Bram Eldering, the celebrated violinist, chamber musician and pedagogue of the late 19th and early 20th centuries, the ensemble’s repertoire unifies three equally encompassing chamber music genres: the piano trio, string trio and piano quartet. The Eldering ensemble’s unique and varied programs strike a balance between excitement, contrast and wit while its interpretations captivate through musical spontaneity, clarity and elegance of sound. Their most significant mentors include Eckard Heiligers from the Trio Jean Paul and Hatto Beyerle of the Alban Berg Quartet. The Eldering Ensemble furthered and refined their studies with Raphael Oleg, Johannes Goritzki and Hariolf Schlichtig. They have frequently performed at the Festival Ticino Musica, International Beethoven Fest Bonn and Konzerthaus Dortmund and served as ensemble-in-residence at the Victorian College of the Arts, Melbourne and at the Conservatorium of Music in Hobart, Australia. The ensemble can frequently be heard in chamber music series in Germany and Switzerland, has been invited to chamber music festivals in Australia and has been broadcast live by 3MBS, ABC Classic Radio and WDR3. Esteemed artists and regular chamber music partners include Matthias Buchholz, Hariolf Schlichtig, Tomoko Akasaka, Andra Darzins, Gabor Meszaros and Luciana Serra.
For some time now, the Eldering Ensemble has been instrumental in its devotion to and involvement in the development of music education projects for children with and without handicap and people living with dementia.
German cellist Jeanette Gier is manager and founding member of the Eldering Ensemble and performs regularly at international festivals in Germany, Switzerland and Australia with renownend artists Hariolf Schlichtig, Matthias Bucholz, Tomoko Akasaka and Gabor Meszaros.
She studied violoncello and chamber music with Professors Johannes Goritzki, Claus Kanngiesser, Hariolf Schlichtig, Hatto Beyerle and Eckard Heiligers – Jean Paul Trio and received her Diplomas with ‘summa cum laude’.
Gier taught at the Robert-Schumann- Musikhochschule Duesseldorf and held the position of Assistant Solo Cellist with the widely celebrated German Chamber Academy of Neuss. With Chamber Orchestra Basel she gained experience in historical performance practice under conductors Christopher Hogwood, Giovanni Antonini and Paul McCreesh. Her fine sense of ensemble, distinctive clarity of sound and musical spontaneity form the rudiments of a persuasive and encompassing classical approach to musical interpretation.
Radio broadcasts and live CD performances include those for 3MBS Australia, ABC Classic FM Australia, WDR 3, the German Chamber academy of Neuss and the Eldering Ensemble.
Since 2018 she has been teaching Violoncello at the Cologne University of Music and Dance.
Die Pianistin Shoko Kawasaki wurde in Tokio geboren. Sie ist Preisträgerin zahlreicher internationaler Wettbewerbe, wie dem internationalen Klavierwettbewerb “Ennio Porrino Amici della Musica di Cagliari”, dem “Massarosa International Piano Competition”, dem “Wettbewerb um den Musikpreis des Kulturkrei Gasteig”. Zu alledem gewann sie fünf wichtige Wettbewerbe in Japan, unter anderem auch einen Wettbewerb für Komposition.
Neben reger Konzerttätigkeit in ihrer Heimat Japan und momentaner Wahlheimat Deuschland, konzertiert sie regelmäßig als Solistin mit Orchester, bei Klavier- und Kammermusikabendenden in zahlreichen europäischen Ländern, Südkorea, den Vereinigten Staaten von Amerika und Kuba. Viele ihrer Auftritte wurden für die wichtigsten Rundfunk- (u.a. Bayerischer Rundfunk, NHK) und Fernsehenstalten in Deutschland, Italien, Japan und Korea aufgezeichnet. Auch zahlreiche namhafte Zeitungen (u.a. Süddeutsche Zeitung, Münchner Merkur, WAZ ) und die musikalische Fachpresse schätzen ihre Auftritte hoch ein. Im Jahr 2017 erschien ihr Debüt-Album “VISIONS 1 Dream”.
Im Jahr 2013 wurde ihr der Grazie Musik Preis verliehen. Er wurde gestiftet um junge herausragende Künstler auszuzeichnen und zu fördern. Shoko Kawasaki ist die erste Person, die auf diese Weise geehrt wurde. Für Shoko ist es ein wichtiges Anliegen, sich sozial zu engagieren. Sie wirkt seit 2013 regelmässig bei Wohlfahrtskonzerten für Waisenkinder oder Schwerbehinderte mit, bei denen es zu einen Austausch zwischen Zuhörern und Musiker kommt. Diese Aufgabe empfindet sie als sehr bereichernd.
Sie studierte an der Tokyo University of the Arts, als besonders ehrenvolle Auszeichnung wurde ihr bei ihrem Abschuss der Leonid Kreutzer Preis verliehen. Anschließend arbeitete sie an der gleichen Universität an ihrer Dissertation, welche die Klavieretüden von György Ligeti zum ersten Mal aus der Sicht eines praktiziereden Pianisten analysiert und beleuchtet. 2014 erfolgte ihre Promotion. Im Jahr 2016 schloss sie den postgradualen Studiengang Zertifikatsstudium Meisterklasse an der Hochschule für Musik und Theater München ab. Sie unterrichtet ab 2016 an der Hochschule für Musik und Theater München und ist zudem Lehrbeauftragte an der Ludwig-Maximilians Universität/Theaterakademie Augst Everding.
www.shoko-kawasaki.info
Australian violinist Simon Monger is a founding member of the Eldering Ensemble, member of the Australian World Orchestra and concertmaster of the Bielefeld Philharmonic Orchestra. A recipient of prizes and scholarships in Switzerland, Germany and Australia, Simon performs with acclaimed chamber musicians – violist Matthias Bucholz, violist Hariolf Schlichtig, violinist Matthias Lingenfelder – Auryn Quartet and members of the Eldering Ensemble.
He has performed concertos and works for solo violin with Sinfonie Orchester Basel, the Adelaide Symphony Orchestra, Orchestra Victoria and the Bielefelder Philharmoniker among others. As mentor and coach, Simon supports young artists in their aspirations which lead to the attainment of professional positions.
Monger studied the violin and chamber music with Professors Raphael Oleg, Walter Levin, Hatto Beyerle, Oleg Krysa, Shmuel Ashkenasi, Thomas Brandis, Isabelle van Keulen, Friedemann Eichhorn the Jean Paul Trio, Alban Berg- and LaSalle String Quartets. At the Scuola Cantorum Baseliensis and with the Chamber Orchestra of Basel, he gained experience in historical performance practice under conductors Christopher Hogwood, Giovanni Antonini and Paul McCreesh.
In 1997, he won the 1st Melbourne National Chamber Music Competition with Trio 303 and has since performed at international Festivals in Melbourne, Sydney, Osaka, Trieste, Bonn and Lugano.
Inspired by the spirit of central European music, Simon honed his sense for the musical language of Haydn, Mozart and Beethoven, as well as a natural aptitude for the interpretation of works from the romantic to the modern era. Simon’s feeling for a unique ensemble sound, his retrospective investigation of meaning and intention behind a given composers work and a spontaneous musical approach to performance make him an exciting violinist.
He has recorded CDs and live radio broadcasts for the Melbourne International Festival of Arts, Panasonic Japan, ABC radio Classic FM, 3MBS Melbourne and the Eldering Ensemble.
His world premiere recording of the newly edited 'Travel Sonata' by Louis Spohr was released 2018 on the label Genuin.